OE1. Anar més enllà dels requeriments legals
• PE1. Ser proactius en la protecció de dades de caràcter personal.
És necessari establir mecanismes proactius com, per exemple, el control aleatori d'accessos indeguts o qüestionaris a tercers proveïdors per poder demostrar enfront tercers que es compleixen els requeriments legals anant més enllà del mínim indispensable.
• PE2. Integrar la transparència com a principi rector.
És necessari interioritzar la cultura de la transparència als nostres processos i assumir-la com una fase essencial més, per exemple realitzant processos de selecció concurrents.
• PE3. Prevenir riscos a través d'un sistema de compliance.
Cal disposar de protocols adequats per detectar riscos i mitigar-los i eines per reportar comportaments o actuacions presumptament delictives, protegir els alertadors, etc.
• PE4. Avançar en una contractació socialment responsable.
Cal entendre la contractació com una potent palanca estratègica per aconseguir un impacte positiu en diferents àmbits com els drets socials, la igualtat de gènere o la protecció del medi ambient.
• PE5. Alineament amb el reporting no financer.
És important reforçar la diligència deguda i la comprensió de les repercussions, riscos i plans d'acció de les empreses en aquesta matèria i, malgrat que la Xarxa no es troba dins l'àmbit d'aplicació d'aquestes normes, resulta imprescindible l'alineació de la seva activitat amb aquestes obligacions de RSC.
OE2. Situar les persones al centre de l'organització
• PE1. Pla de decisions compartides.
Fomentar per part dels professionals la presa de decisions compartides de forma corresponsable, la qualitat de vida i l'empoderament de les persones: dret a decidir.
• PE2. Experiència del pacient.
Incorporar l'experiència del pacient en els projectes de millora de l'organització, creant mètodes d'avaluació i seguiment
de les experiències dels usuaris amb els nostres serveis.
• PE3. Implantar un model d'atenció centrada en la persona.
Incorporar a les nostres estratègies i serveis la veu de les persones, permetent la seva participació efectiva mitjançant els canals adients.
OE3. Reduir el nostre impacte mediambiental
• PE1. Emergència climàtica i petjada de carboni.
Reducció de la petjada de carboni de l'organització mitjançant projectes de mobilitat sostenible, eficiència energètica, ús d'electricitat d'origen renovable, etc. Signatura de compromisos de canvi climàtic i visibilitat de les actuacions.
• PE2. Circularitat dels residus i reducció d'ús de primeres matèries.
Promoció del reciclatge i de la recollida selectiva a tota l'organització. Anàlisi del consum de plàstic i la seva potencial reducció. Valorització dels residus i mecanismes de donació, etc.
• PE3. Eficiència energètica i energies renovables.
Millora de l'eficiència dels equipaments de climatització, aigua calenta sanitària i il·luminació. Instal·lació d'energies renovables a diferents edificis de l'organització per autoconsum.
• PE4. Petjada hídrica i consum d'aigua.
Reducció del consum d'aigua amb projectes de reutilització d'aigua, reducció del consum d'aigua en operacions de desinfecció, neteja i aigua sanitària, etc.
• PE5. Consum de productes de proximitat.
Projectes de compra sostenible i compra de productes de proximitat per reduir l'impacte dels productes (transport) i afavorir l'economia local.
OE4. Compromís solidari amb la societat i les seves institucions
• PE1. Anàlisi de sinergies amb altres institucions solidàries.
Analitzar possibles actuacions de col·laboració amb altres entitats del territori on la Xarxa pugui ajudar solidàriament.